![Avatar](../images/Pladespilleren%20avatar.jpg)
![Engelsk flag](../images/Engelsk%20flag.jpg)
Pladespilleren.dk
Zikra Audio
effektforstærker 300B XLS Amorphous Core Silver Wired High Gain - Pris kr. 149-000,-
Zikra
Audio SUTs Amorpheus oversize core. Kobber - kr. 50.000,- Sølv
kr. 70.000,- Et sæt Audio Note belasningsmodstande i WBT sik - kr.
3.750,-
Produktion: Zikra Audio - ZIKRA AUDIO
Forhandling: /Sallingboe Audiio - www.sallingboeaudio.com
Senest opdateret 16. januar 2024
________________________________________________________________________________________
Zikra
Audio er et mindre dansk high-end firma. Absolut HIGH END. Jeg har
tidligere anmeldt deres todelte forforstærker med LCR RIAA. SE HER.
Denne gang er jeg rykket lidt videre i signalvejen. Der er nu
koblet en SE 300B forstærker på, som trækker mine mellemtone og
diskantenheder fra 550 *Hz og opefter. Følsomheden er ca. 97
dB, så de 2 x 17 watt er rigeligt.
Zikra
300B XSR er den største og dyreste udgave i Zikras stereoserie, der starter
ved ca. 100.000-.
300B XLS er 100% hardwiret – altså uden printkort, men med sølv kabling hele vejen internt. Stereoforstærkeren
findes I tre varianter. Herudover er der også mono forstærkere samt forstærkere med andre udgangsrød, men det
er en anden ting. Her kigger jeg på den dyreste af stereoforstærkerne –
kaldet 300B XLS der yder 2 x 17 Watt. Fprstærkeren er forholdvis
kompakt og tung. Den er åben og med et blankpoleret stålkabinet. Ikke
ligefrem børnsikker med den åbne konstrukiton, men sådan skal en 300B
forstærker se ud! Der anvendes Amorphous Core trafoer med sølv internt.
Her anvendes de tjekkiske 300B XLS rør fra Emission Labs.
Nu
er det jjo klasse A single ended og den bliver lidt varm. Jeg målte
effektforbruget. Lige ved start trak fortærkeren 92 Watt. Efter en
times tid stabiliserede det sig omkring de 112 Watt. Forbruget var som
ventet det samme uanset afsat effekt i højttalerne. På intet tidspunkt
var der støj. Hverken fra selve forstærkeren eller ud i højttalerne.
Selv med meget høj følomhed var der kun et let sus, som nok stammede fra signalkilden
| ![Zikra tubes](../images/Zikra%20tubes%202.jpg)
| ![Zikra 300B XLS](../images/Zikra%20jule%20300B%202.jpg)
|
| Zikrananvendre de fine rør fra tjekkiske Emisison Lab. De er garanteret til 5 års brug. | 300B XLS var forbi her i julen, så meget passende skulle der passes på den med en par vagtnisser. |
Der er 10 år garanti på alle Zikra forstærkere.
Specifikationer:
Udgangsrør: Emission Lab 300B XLS
idngangsrør: EC8010
Effekt: 2 x 17W
Load: 4, 8 eller 16Ω
Indgangs impedans: 10KΩ
Frekvensområde: 12-150kHz
Indgangsterminaler: RCA/WBT
Dimensi oner (BxDxH): 440 x 330 x 210 mm
Vægt: 28kg
Effektforbrug: Målt til 112 Watt efter ca. 1 times drift.
Præmisser og begrænsninger
Jeg
fik med kort varsel lov til at låne forstærkeren i 2 uger lige op til Jul. Begrænset
tid, men jeg slog til. Den kunne så kun anvendes på mellemtone/dsikant
sektionen på mine højttalere. Havde ikke med så kort varsel mulighed
for at skaffe (bygge) andre full-range højttalere. Med andre ord drev
forstærkeren mine BlieSMa domer fra 550 Hz og opefter. Følsomheden er ca. 97
dB og belastningen ligger omkring de 6-12 ohm. Forstærkere gik
direkte ind i stedet for min 20 Watt klasse A Holton Precision.
Nivieauer blev justeret og der blev målt, at overgangen fra bas til
melletmone passede niveaumæssigt.
![300B SLS terminaler](../images/Zikra%20300B%20terminaler%202.jpg)
|
Terminalerne
på bagsiden af forstærkeren. Bemærk at der noget usædvanlig kun er et
sæt højttalerterminaler, som dækker alle impedanser. |
Lyden af 300B
For
mange så er rør lig med en noget varm, lukket og tilgivende gengivelse.
Det er langt fra altid tilfældet og helt bestemt ikke med denne 300B
XLS. Tvært imod lukker den alt igennem. Afslører unoder i såvel
musikmaterialet som i den forudgående kæde. Der er bestemt heller ikke
noget støj - hverken brum eller sus. Kort sgat er det "bare" en
forstærker. Men så alligevel ikke.
Rent
effektmæssigt er der ikke den store forskel på min egn forstærker og så
Zikra 300B XLS. Men hold da helt op, hvor er der forskel på lyden!
Den første dag fik blev den lige varmet lidt op et par
timer. Radioen kørte, med masser af julemusik. Jo, det lød da
afgjort super
flot. Men kl. 22:00 gik kæresten i seng. Dørene bliev lukket og ved et
rimelig ikke alt for højt niveau fandt jeg jazz favoritterne frem fra
Qobuz. Jo, det var streaming - LPerne kommer vi til.
Der
blev også lyttet en del til det nyeste udspil fra Peter Gbariel i/o.
Primært "Brigt Side". Streamet fra Qobuz 96 khz/ 24 bit. Den skal
afgjort købes på LP, men nåede ikke at får den inden Jul. Fremragende
musik med masser af nerve og et væld af detaljer. Nu vænnede jeg mig så
til at lytte via Zikra 300B XLS. Må sige at lydbilledet var noget
fladt, men dog stadig transparent, da jeg gik tilbage til min egen
forstærker. Nok ikke en forskel alle lægger mærke til. Man kan siige,
at perspektivet via min klass A var en masse flade figurer bag hinanden
eller fordelt ud mellem højttalerne. Via 300B XLS var de langt mere
fysisk tilsted. Tradimensionelle personer og instrumenter. Nærmest som om man kunne gribe rundt om
instrumenter og sangere. Dette selvfølgelig i høj grad afhængig af
optagelsens kvalitet.
Med kendt jazz, var bemærkede jeg det umidelbare og lydbilledets størrelse og sammenhæng.
Der er helt særlig tredimensionel definition af hvad, der foregår mellem
højttalerne.
Selv placeret uden for "hot-spot" hørte jeg tydelig stereo gg rum
Hele lydbilledet rnærmest svæver mellem højttalerne. På en gang
fysisk,
men også med en rundhed og lethed, så man slapper af. Det her er helt
afjgort velegnet til akustisk musik. Jeg fik også hørt andet, men der
hvor forstærkeren excellerer, er at skabe en illusion af ægte musikere
lige der bag højttalerne. Ja, absolut vanedannende, for der åbner sig et kæmpe
rum, hvis eller optagelserne er til det. Det samme med stemmerne, der
gegives, så de
små hår på armene rejser sig. Nærmest som julespøgelser, der er trådt
ind i stuen og nu synger og spiller for mig.
Jeg
har nu prøvet en del af
Zikras forstærkere, men må på en eller anden må konkludere, at denne
300B XLS slår hovedet på sømmet. Men hvad så, når det ikke er Zikra LCR
forforstærker og RIAA, der er spændt for? Jo, med streamet musik via
min Denafrips Terminartor II samt MICHI P5 forforstærker var der så
absolut ikke meget tilbage at ønske. Stadig er
der dog liget et ekstra niveau, når de sorte skiver kommer på. Se mere
herunder.
Analogt via en meget stor SUT
Hvis
man kan sige, at en effektforstæærker er et slags interface ud til
højttalerne, så er en SUT det samme i forhold til en MC pickup. I
begge tilfælde sker der en konverterign. I forstærkerne
fra spænings til strøm og i en SUT fra strøm til spænding. Men
reelt er der tale om to meget forskellig apparater.. Zikras helt nye SUTs
er absolut high end.
De er selvfølgelig velegnede til brug sammen med hans egen
forforstærker
med LCR RIAA samt som et led i kæden ud til den ovenfor beskrevene 300B
XLS. Således er begge trafoer da også benyttet, som en del i den
komplette Zikra kæde.
Michael Zingenber beskriver det således "En god SUT til 20 - 30 tusinde
kan gøre det godt. Men hvis du har en pickup der koster 80-100 tusinde,
hvorfor så ikke opnå det ypperste med en SUT i samme kvalitets- og
prisklasse?"
Tja,
det er da en mening. Jeg har selv to gode SUTs. En Ikeda IST 201 og den
danske Tona 20/40. De ligger begge i den førstenøvnte priskategori. De
gør det begge godt, men er også indbyrdes forskellige.
Ind
på banen kommer så de nye SUTs fra Zikra. Meget store og tunge. De to
typer er hhv. med 99,9999 % rent kobber i trafoen eller på topmodellen
med 99,99 % rent sølv. Der er tale om overdimensionerede trafoer på
permalloy kerner med ultra tynde lag. Der anvendes en bifilar multilags
vikleteknik som sikrer frekvensområde til over 100 kHz. Intern
omsætning er 1:20, hvilket giver et gain på 26 dB. Trafoerne er
indkapslet med permalloy fra fødslen. Derudover er de lagt i et solidt
kobberkabinet som udvendigt yderligere er indkapslet af et kabinet i
rustfrit stål. Kabinetterne er nittet sammen og kan ikke skilles ad!
Det sidste udvendige kabinet er blankpoleret. Med andre ord er der
absolut ingen mulighed for indstråling eller brum, hvis ellers dine
stelveje er i orden.
På
bagsiden er der en fornuftig stor stelskrue samt 3 sæt RCA bøsninger
per kanal.
Ud over ind- og udgange, er der en ekstra terminal til
impedanstilpasning. Dette sker via små RCA stik med passende Audio Note
modstande, der sættes parallelt over udgangen. Se mere herunder. Denne
tilpasning gør, at trafoerne kan anvendes med pickupper fra 1 til 100
ohm intern impedans.
Belastning
0 Åben 117 Ohm
1 100K 80 Ohm
2 50K 60 Ohm
3 30K 45 Ohm Denon
4 16K 30 Ohm Koetsu / Ike a/ Dynavector
5 7K 15 Ohm Kondo / Audio Note / Ortofon
![Zujra bagsuder 2](../images/Zujra%20SUT%20bagsider%20soelv%20kobber.jpg)
| ![Zikra sut bagside](../images/Zikra%20SUT%20bagside.jpg)
|
Zikra
SUT kommer i en kobber- og en sølv version. Umiddelbart er der ikke
nogen forskel udefra. Det polerede stål virker som et spejl og gør det
meget svær at fotografere dem. | Her
er vi noget tættede på basiden. De to yderste terminal er udgangene.
Herefter impedans tilpasning og inderst omkring stelskruen
indgangene. |
MUSIK hele vejen via Zikra
Jeg
modtog kobberversionen først og lyttede på den. Direkte i forhold til
min Ikeda IST 201 og den danske Tona Audio T20/40 er der en mindre
forskel. Det er detaljer vi snakker om. Størst var den i forhold
til Ikeda trafoen der har en let tendens til at gøre det hele lidt mere
varmt og "pænt". Tona trafoen er mere neutral og transparent. I forhold
til den er det kun detaljer der skille Zikra SUT ud.. Den er lidt mere
storladen, har noget bedre magt og kontrol. Men ellers er det meget små
detaljer vi snakker om. Specielt set i forhold til, hvad jeg lige har
oplevet med Zikra 300B XLS. Med sølvversionen kan det tænkes, at der er
en yderligre forbedring. Jeg oplevede ikke den store forskel. Måske med
sølv hele vejen igennem, kan det tænkes. Begge SUT er absolut
high-end. De blev også prøvet med min Ikeda pickup. Heller ikke her var
der den store indbyrdes forskel. Totalt set dog igen noget mere ro og
overblik. Især i forhold til IS 201 var der noget at hente.![Webste Soulville](../images/Ben%20Webste%20Soulville%202.jpg)
Et
af mine seneste køb er Ben Webster / Soulville. En optagelse fra 1957.
Visse steder er der lidt forvrængning af spore, men dynamikken fejler
bestemt ikke noget. Der blev spillet med min Ortofon MC Diamond
samt
Ikeda G9st. Med begge bemærker man typisk at toppen er super dealjeret.
Det er ikke bare diskant "fnidder", men reelt en lyd af metal med
tyngde og fylde. Det klinger korrekt når trommestikkenr ramme et
bækken, eller når saxofonen vrænger i toppen med ekstra tryk. Dette er
så bedøtm som en komplet kæde, hvor Zikra sølv SUT blot er toppen af
kransekagen. Jo, det her er absolut vellyd og med detaljer, der bare er
der, uden at de trænger sig på. Naturligt, flydende og glat. Absolut
noget af det bedste jeg har oplevet fra de sorte skiver.
Konklusion
Jeg
har nu lagt ører til tre forskelllige Zikra produkter og der er en rød
tråd gennem gengivelsen. Forforstærkeren og 300B XLS er en absolut high-end kombination, som giver et udsøgt musikalsk og i
høj grad super afslørende lydbillede. De to MC trafoer er så prikken
over "i"et, hvis man ønsker det optimale. For mig vil en Ikeda IS201
eller Tona T20/40 være "nok". Jeg kan høre at Zikra SUT giver lige en
tand mere ro, men i det samlede lydbillede er det så absolut 300B XLS,
der for mig gjorde den store forskel. En fornem forstærker, der i høj grad gav abstinenser, da den forlod adressen.
Follow up
Jeg
har efterfølgende prøvet sølv trafoen med Ikeda GstT og min
Accuphase C27 RIAA. Det bekræftede bare, at den har lige en tand mere
luft og detaljer i toppen. på min nyeste plade med Snorre Kirk /
Top Dog, hører man detaljer fra whiskers og rummet med en anelse
bedre opløsning. Var det ikke for den direkte sammenligning, er der nok
ikke mange som vil bemærke forskellen. Men sådan er det - man betaler
altid mere for lige de sidste detaljer.
TILBAGE TIL FORSIDEN